Framgångsrikt hemlighetsmakeri

I dag skriver vi som vanligt om Apple. Vi går in på ämnen som nya lanseringar, den nya appen Music Memos samt om hur före detta anställda på det mytomspunna storföretaget har upplevt företagskulturen. Vi skriver även om idén bakom Apples marknadsföring.

iphone apple telefonÄr det något företag som bemästrar konsten att marknadsföra produkter genom att låta dessa omsvävas av ett stort hemlighetsmakeri så är det Apple. För marknadsföring som reklamfilm och animationer, är ett tips att man som företag tar hjälp, produktionsbolag kan ofta sin grej. Kolla till exempel in http://brikk.se/hem/ för sakkunnighet i ämnet.

I september förra året lanserades det nya produkter från Apple, på en stor mässa i San Francisco. På plats visade det sig att allt utom Macarna uppdaterats, vilket givetvis orsakade ett massivt intresse. Två helt nya, uppdaterade och genomarbetade, Iphones lanserades, 6s och 6s Plus. De båda smarttelefonerna har snabbare processorer än de tidigare samt selfie-anpassade kameror och bättre bildkvalitet. Om allt detta läser vi i en artikel i Aftonbladet. Men förutom två nya Iphone lanserades andra nyheter, bland dessa var:

  • Ny version av Apple-tv med touchkontroll och röststyrning
  • En ny, större, Ipad Pro med fullstort tangentbord i ett lock som tillbehör
  • Apple Watch i nya färger och med nytt operativsystem

I lanseringen ovan tror många att Apple-tv och nya Ipad Pro är de som ger Apple mest långsiktig trygghet av alla sina nya produkter, i en teknikbransch som är oförutsägbar. Nyligen släppte även samma bolag mjukvara som lär vara väldigt populär bland de som vill spela in musik. I dagarna kunde vi läsa i Dagens Industri hur Apple släpper en ny musik-app. Applikationen Music Memos är gratis och tänkt att hjälpa musiker att spela in och analysera sina låtar på ett strukturerat sätt. Man sjunger direkt in i mikrofonen på sin mobil och sedan kan appen sortera, kommentera och kategorisera underlaget direkt i appen.

Att ständigt hålla saker hemligt

affärskollegor möteApple är väldigt populära och kan sälja sina produkter till höga priser och folk springer ändå till affärerna när det lanseras något nytt. En slags skapad känsla av att magi är i luften infinner sig när man öppnar ett paket och plockar ut en krispigt ny mobil med klarblank retinaskärm. Men denna känsla föregås av stort arbete och planerande från Apple sida. Att vara anställd på företaget kan vidare upplevas som ansträngande när hemlighållande av strategier tas på så stort allvar att man får tänka på vad man säger hela tiden. Samtidigt har ju hemlighetsmakeriet visat sig bli extremt lönsamt för Apple. Spännande är det säkert, men också pressande och lite tid över för fritid och familj. En anställd, som vi kan läsa om i en artikel i Expressen, säger att arbetet på Apple är på egen risk. Med faktorer som paranoid ledning, bristande respekt, ständig press och övertid så det susar om det är det kanske inte så svårt att förstå. Samma person avslutar med att säga att det finns en del bra saker också, det positiva är till exempel god mat i företagets egen kafeteria och dessutom är klädkoden rätt så avslappnad.